Monday, August 16, 2021

SESI LIBAT URUS PDPR SEKOLAH RENDAH

 SESI LIBAT URUS PDPR SEKOLAH RENDAH

16.8.2021/ISNIN

2.30PM

Dr Redzuan -

Dr Isma- BPSH

Kandungan ;

a. Penjadualan

b. Pemantauan

c. Pelaksanaan Ko kurikulum

d. Isu dan cabaran

a. PENJADUALAN

Bagaimana jadual waktu Pdpr?

Bagaimana jadual bersemuka?

Sesuai atau tidak sesuai?

Mohd Hafidz Shmasudin

Isu - melawat ke rumah bersama guru dan ketua kampung – masalah gadget. Jika mahu pdpr

terbaik, jangan letak semua subjek dalam masa satu hari. Jadual disediakan untuk 4 subjek satu

hari adalah memadai dan berfokus. Kebijaksanaan sekolah untuk susunkan.

Komitment - luar bandar dan pinggir bandar ada masalah tidak dapat dielakkan. Komitmen ibu

bapa adalah penting bersama dengan komuniti. Di peringkat sekolah (Rinting 3) mode campur,

online dan off line. Jadual fleksible disediakan.

Kamarudin Ibrahim - SK Sri Tangkak

Penjadualan – berada beberapa peringkat. Semua yang dirancang dari KPM hingga sekolah

masih releva. Penjadualan adalah penting kerana tidak ikut jadual bersemuka. Jumlah subjek

tidak lebih 4 subjek untuk murid dan guru bersedia.

Sekolah ini kawasan bandar, penjadualan tidak ada aduan dari ibu bapa.

Penjadualan yang bijak diatur memudahkan pelaksanaan. Belajar dari pengalaman untuk

mengatur. GM menjadi pendekatan utama dan diterima oleh ibu bapa.

Kehadiran harian meningkat 93% berbanding awal dahulu. Guru menggunakan telegram voice

chat, youtube dll. Semua perlu digunakan, yang penting ada PdP dijalankan dan bukan

menyuruh murid membaca dan membuat latihan sahaja. Toturial dari guru amat penting. Guru

mengajar, memahami objektif dan murid dapat membuat.

Jadual kehadiran Google form dibuat oleh GB. Murid mengisi kehadiran. Indikator digunakan

ialah isi Google Form. Isi hadir, maknanya murid hadir. Jika tidak capai objektif pembelajaran, ia

berpunca dari pengajaran guru. Cikgu mesti mengajar.

SK Sentosa, Johor Bahru

1. Kualiti

2. Komitmen ibu bapa

Perlu lihat keduanya. Kualiti Pdpr jika ikut jadual penuh, memang tidak berjaya. Untuk log in

satu jam tidak cukup. Penglibatan aktif murid dperlukan dalam subjek matematik. Masa

panjang diperlukan. Feedback murid diperlukan. Ini menjadi tekanan kepada guru kerana perlu

menunggu. Jadi real time 1 waktu 1 jam- tidak mencukupi.

Pendekatan sekolah – tidak ikut real time. Susun 4 subjek 1 hari

Komitmen dan pemantauan ibu bapa perlu untuk berjaya. Gadget dari ibu bapa. Ibu bapa tidak

bersetuju kerana kesibukan lain. Berdasarkan isu ini, jadual perlu mengikut situasi semasa dan

keadaan sekolah.

Abdul Hadi – Johor Bahru

SABK– menjalankan 2 kurikulum kurikulum Sekolah agama negeri Johor dan KPM. Jadual

disediakan ikut sekolah untuk 2 kurikulum ini.

Sekolah tidak mampu untuk tampung ke dua kurikulum. 7.30pagi-4.30 petang. Penjadualan

perlu disediakan oleh sekolah.

Hadi Abd Rahman

Rata-rata tidak guna kaedah yang rigid. Sekolah akan guna 4 subjek paling maksimum. 2 subjek

teras dan 2 subjek elektif. Ia menyelesaikan masalah fokus dan rungutan ibu bapa dengan kerja

rumah yang banyak. Fleksibiliti dberikan oleh KPM, banyak membantu.

Puan Tan Kiew Kiew

Sekolah memang ikut panduan pdpr 2.0. contoh pdpr diselaraskan mengikut tutorial dan

pengajaran. Kelas 0nline dan tutorial dibahagi seperti disarankan kan oleh KPM. 4 atau 3 subjek

sahaja dalam satu hari.

K Thanakodi _ Tangkak

Sekolah mengikut jadual dirancang. Ada ibu bapa tidak dapat sediakan gadget. Jadual

disediakan ikut kesesuaian ibu bapa contoh waktu petang dan malam untuk memastikan murid

mengikuti Pdpr.

Sekolah SKM – SK Bindu

Survey di kalangan ibu bapa. Berdasarkan data diperolehi, guru membuat jadual anjal mengikut

keperluan ibu bapa tetapi masih mengikut peruntukan kurukulum ditetapkan. Subjek yang

difokuskan ialah yang teras sahaja. Subjek lain di terapkan secara off line. Ia mudahkan ibu

bapa untuk memastikan anak mengikuti Pdpr.

Isu SPdr untuk mengisi. Ini kerana menggunakan mode gabung online dan off line.

b. PEMANTAUAN PDPR

SK Pontian

Pemantauan di sediakan dalam telegram. Guru menghantar RPH setiap hari. Ke dua, wassap

kelas dan GM dikongsikan untuk pemantauan ketika PdPr berlangsung.

Masalah – kedudukan di kampong jadi masalah penggunaan gadget. Tetapi masih boleh diatasi

dengan penggunaan modul.

Cikgu Helen – SK Felcra Bukit Kepung, Muar

6 kelas sahaja di sekolah. GB akan mengikuti setiap kelas guru untuk memantau bagaimana

pelaksanaan Pdpr guru. Setiap hari, murid akan mendaftar ikut subjek. Setiap minggu, guru

akan melaporkan kepada GB untuk GB melihat kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru

bersama % kehadiran murid dalam kelas setiap guru. Guru bertanggungjawab menganalis data

dan mengenalpasti isu dan berbincang bersama GB untuk mengatasi isu.

SK Felda Lok Heng – Kota Tinggi

Setiap kelas, pentadbir akan masuk mengikut kumpulan yang ditentukan. Pegawai PPD juga ada

masuk ke dalam kelas dan melihat pembelajaran guru. Melihat kaedah, isi kandungan, aktiviti

dan penyertaan murid. Setiap minggu RPH disemak dan bahan pengajaran juga dikongsikan.

BAGAIMANA DATA SPDR DIGUNAKAN OLEH SEKOLAH?

Mohd Hafidz

Memanfaatkan ID Delima / one stop data centre untuk guru manfaatkan pengisian pengajaran

dan eviden. Pembelajaran olline diwajibkan direkod untuk dinilai dan boleh di akses bila-bila

masa.

Puan Thilagavathy – segamat

GB masuk setriap Pdpr. Menggunakan SKPmg2 Standard 4. Menggunakan Google Drive dan

guru akan memasukkan bahan dan gambar guru melaksanakan pengajaran. Setiap hari

disemak.

Kamarudin - Tangkak

Pemantauan dan Pdpr. Pdpr memerlukan keesahan. GM menjadi keutamaan di sekolah.

Sekurang-kurang sekali seminggu, kelas itu mesti ada GM. GB bersama-sama GK dan KP akan

masuk dan membuat pemantauan. Guru membuat e-RPH dan menyertakan eviden pengajaran

untuk memastikan guru membuat sehabis baik dan tidak menipu pentadbir.

SISC+ mengambil tugas juga untuk mengikut kelas. Membimbing guru. Terima kasih kepada

PPD.

Cikgu Wan Noor Malinja – SK Taman Universiti 1, JB

Perancangan sangat penting. GB membahagi kumpulan guru di bawah pentadbir. Murid ramai

900++. Perlu perancangan untuk pastukan guru dipantau. Guru kena bersedia untuk Pdpr.

Menggunakan jadual 2.0 yang dianjalkan.

SPdr sudah menyeluruh untuk mengumpul data – guru dan murid. GB dapat lihat analisa sama

ada guru ada terlepas pandang untuk membuat pelaporan. GB menggunakan platform ini untuk

pemamtauan.

PdPr – Guru di bahagi kepada kumpulan di bawah Guru Kanan. 1. Guru bersedia memulakan

kelas awal. Pemgajaran dijalankan dahulu sebelum tutorial. Peranan Guru Kanan dan Panitia

sangat penting. Setiap hari, guru menghantar kehadiran mereka kepada ketua pemantau tepat

masa. Jika tidak, akan ditanya oleh GB.

Murid tahun 1 agak sukar pada mulanya mengikut Pdpr. Tetapi guru mesti ambil cakna.

Ravichandran - SKM, Batu Pahat

Menggunakan platform Spdr untuk memantau guru. GB masuk ikuti Pdpr. Sekarang guru

semua sudah pakar menggunakan kaedah baru yang menjadi amalan sekolah.

Cikgu Zam – SK Bindu, Segamat

GB berada di semua kelas. SKPMg2 Standard 4 telah disebarluas. Masalah pada tahap tindakan.

Ada warna hitam dan kuning. Ruang warna kuning. Bila pencerapan dalam Pdpr, tidak ada

makluman untuk warna kuning. Apa klaussa atau makna warna kuning ini. Tidak ada jawapan di

pihak atasan apa maknanya.

c. PELAKSANAAN KO KURIKULUM DALAM TEMPOH PKP

SK Rinting 3, JB

Sekolah menyediakan 2 modul. - modul bersemuka dan modul online. Modul mengambil kira

pengisian untuk Pajsk. Penyertaan dikalangan murid sangat bagus kerana murid melaksana di

rumah dan markah juga diambil kira dan direkodkan. Sekolah berikan option sama ada

mengikuti online atau off line.

Kamarudin –

Pelaksanaan koko di masukkan dalam jadual kerana penting untuk murid tahun 6. Satu hari.

Setiap selasa ada Koko selama 2 jam. Pdpr waktu pagi, selepas rehat, kokurikulum. Dirancang

dan dijalankan seperti bersemuka antara 3 bidang mengikut minggu.

Pengisian – Ketua dan guru penasihat akan kendalikan. Guru berikan projek dan ikut silibus

berkaiatan unit masing-masing. Pemantauan dan hasil murid dijadikan eviden untuk pengisian

pajsk.

RaJamal Subramaniam.

Setiap Rabu dari pukul 2.00 adalah masa koko secara bergilir-gilir 3 bidang. Sambutan murid

sagat baik dan mereka mengambil bahagian. Contoh aktiviti – masakan – rekod dan hantar

video, Zumba dan perkhemahan atas talian.

Thilagawavty

Seminggu 2 kali. Hari pertama guru terangkan teori. Hari kedua di buat amali dan

pertandingan. Masa juga diguna untuk melatih murid mengikuti pertandingan peringkat negeri

dan kebangsaan.

Raja Kumar – Kahang

Setiap minggu digilirkan semua unit dan laporan dibuat di e-lapor bersama eviden dalam data

studio sekolah.

Wan Noor

GB ikuti semua aktiviti. Mulanya buat hari sabtu tetapi tiada sambutan. Akhirnya tuhar masa

jam 9.00 hingga 12.00 th untuk sesuai dengan murid.

BAGAIMANA PENCAPAIAN MURID PERINGKAT NEGERI DAN KEBANGSAAN?

Zahid Ibrahim – SK Air Hitam

Pencapaian Kokurikulum murid. Sekolah telah menganjurkan pertandingan catur antarabangsa

untuk pendedahan kepada murid mendapat markah. Mendapat impak yang baik diperingkat

negeri, kebangsaan dan antarabangsa dan diiktiraf KPM dan JPN Johor.

d. SOKONGAN YANG DIPERLUKAN OLEH SEKOLAH ATAU TELAH TERIMA

Haji Abdul Rahman

PPD selalu berkongsi capaian webinar. Ia dikongsikan dengan guru. Bermacam-macam yang

boleh diambil ilmu. Ia sesuatu yang sangat baik untu guru-guru.

Kamarudin

Sokongan utama ialah dari PPD Tangkak. SIP dan SISC+ yang menyokong sekolah. GB melihat

apa dibuat oleh KPM, JPN dan PP untuk meyakinkan ibu bapa bahawa pdpr adalah kaedah

terbaik membantu murid secara berterusan melalui webinar, seminar, GM, laporan berbagai

sangat berkesan. Teruskan memberi sokongan kepada pentadbir dan guru dengan mengikut

semua aktiviti sekolah.

Guru juga jatuh motivasi. Mengalami kerosakan peranti – maka sokongan diperolehi

menjadikan cikgu bersemangat.

Sokongan dari kelompok PIBG yang memainkan peranan penting menjaga kebajikan warga guru

dan murid. PIBG sekolah menyediakan peranti kepada murid yang terpilih.

Cikgu Zam

Tahap capaian internet mengecewakan dan lemah. Mematahkan semangat murid mengikuti

GM. SK Bindu – murid bermasalah ialah kumpulan murid yang sama. Sudah habis iktiar.

Seharusnya ada satu saluran di PPD untuk memberi motivasi dan diambil tindakan pula oleh PPD

untuk naikkan nama mereka. Contoh, unit kaunseling di PPD untuk bantu.

Mohd Hafidz

Foodbank disediakan guru sebagai sokongan kepada ibu bapa sebagai usaha murni tanpa

paksaan.

PIBK menguruskan Pdpr. Ketua kampong, ketua blok dan ketua komuniti yang bergerak untuk

membantu mencari murid yang tidak dapat akses pdpr untuk menyelesaikan masalah.

Seterusnya dapat menyalurkan bantuan yang diperlukan seperti bantuan makanan.

K Thanakodi

NGO juga memberi sokongan. Masalah gadget B40, dapat 3 peranti dari NGO dan Club lain

menyumbang 6 peranti. GPK HEM juga bantu ibu bapa untuk minta bantuan YB untuk mohon

gadget.

Raja Kumar

Sokongan dari guru-guru yang beri komitmen dan berdedikasi. Dsiplin guru menjayakan Pdpr.

Terima kasih kepada semua guru.

APAKAH KEPERLUAN LATIHAN KEPADA GURU?

Liew Chui Chin

Latihan penyediaan Pdpr yang menarik sangat penting. Bagaimana menarik minat murid.

Meningkatkan kemahiran guru dalam melaksanakan Pdpr dari asas conth bagaimana mahu

berkongsi bahan dan membina bahan. Kaedah yang pelbagai akan menarik minat murid.

Murid sangat minat unsur pertandingan. Jadi guru perlu latihan untuk membangunkan

kemahiran ini. Boleh buat secara bersiri setiap sabtu. Tidak perlu waktu panjang tetapi berkala.

Puan Peria –SK Kangkar Pulai

Wujudkan Teacher’s Centre di peringkat KPM untuk berkongsi bahan youtube, eksperimen sains

dan lain-lain yang boleh diakses oleh guru untuk pengajaran guru.

BAGAIMANA PENTADBIR MEMBANTU KEPERLUAN EMOSI MURID DAN GURU

Puan Givarani

Guru stress kerana GM dan penyertaan murid. Sekolah telah membuat beberapa bengkel

kepada guru dan bersama pensyarah IPG menggunakan muzik dan Blended learning untuk

menceriakan guru.

Puan Rajammal

Kaunselor memainkan peranan. Setiap hari kaunselor menyediakan video dan kata-kata

motivasi kepada murid.

Encik Shahrin shah – SK orang asli

Pendekatan membeli jiwa guru. Mendekati guru dengan mengadakan pertemuan secara GM

setiap minggu untuk mengetahui perkembangan guru. GB akan membimbing guru sepanjang

masa.

RESPON PEGAWAI :

1. AHMAD SUHAIMI (KPM)

Latihan dan pendedahan kepada guru akan diberikan untuk menghadapi norma baru. KPM

boleh adakan latihan/webinar. Guru terbeban kerana perlu menyediakan bahan

pengajaran.

2. ENCIK ANUAR

Maklumat yang diberikan. Manfaatkan perkongsian yang diberikan oleh GB pada pettang ini

dalam google site.

Guru yang menghadapi masalah untuk penyampaian pdpr – boleh memodularkan untuk

mengurangkan stress guru.

Memanfaatkan video pendek dan tik tok untuk anak-anak murid dalam pdpr

Tumpuan yang lebih kepada murid yang tidak dapat dicapai secara online.

Bagi mata pelajaran hands on – mungkin boleh wujudkan amalan pdpr secara simulasi. 2

atau 3 guru bergabung, rakam video di makmal untuk di kongsikan kepada murid.

Autonomi dipulangkan kepada GB dan sekolah untuk melaksanakan pdpr terbaik

3. Tuan Haji Shahilon

Terima kasih kepada komitmen GB dan guru menghadapi cabaran dengan murid murid di

peringkat rendah.

Modul untuk digunakan guru untuk murid menguasai 3 M akan diedarkan.

JPN banyak melaksanakan webinar pada hari sabtu. Dikongsikan dalam youtube yang

banyak untuk kegunaan guru dari segi aplikasi, memproses data da nisi kandungan mata

pelajaran.

Kreativiti guru sangat hebat dalam mengatasi isu. Boleh wujudkan data centre.

JPN Johor sedang mencari Hero PdPr untuk membantu guru.

Online menjadi pilihan guru untuk pelaksanaan Pdpr di Johor.

Terima kasih kepada semua guru yang memberi sokongan kepadda pembelajaran murid.

Guru mesti kreatif. Kreativiti terhasil dengan keperluan setempat.

3 asas penting perlu dijaga :

Tiada murid cicir

Asas pembelajaran diutamakan

Sosio emosi murid dan guru diutmakan.

Gerbang Pembelajaran Digital Johor menyediakan banyak bahan untuk bantu guru

4. Dr Redzuan

Guru semakin matang dalam fasa ini untuk mengatasi isu. Dapat menggunakan data untuk

intervensi. GB juga bijak mengabungjalin dengan semua pihak untuk menjayakan Pdpr.

Usaha JPN Johor mencari Hero Pdpr sangat bagus.

Disediakan oleh :

AZIAN ABD RAHMAN

SISC+ SAINS SOSIAL

PPD Mersing

4.34petang/ 16 Ogos 2021

No comments:

Post a Comment