Pihak Pengurusan Sekolah Tah Tong cuba merancang pelbagai inisiatif serta tindakan bersama ke arah peningkatan kualiti PdPR.
Ia dapat mengurangkan kebimbangan terhadap keciciran
pembelajaran dan penguasaan murid.
Apabila PdPR disambung lagi bermula 13 Jun lalu, masyarakat
khususnya ibu bapa mula risau terhadap keciciran dan penguasaan pembelajaran
anak. Perlu diakui Manual PdPR dikeluarkan KPM sebenarnya terlalu umum dan
tiada panduan tepat lagi jelas mengenai pelaksanaannya.
Ketika ini kita menyaksikan kesungguhan guru menyampaikan
pembelajaran dalam talian berbekalkan pengalaman dan kesediaan mereka serta murid
untuk mengadaptasi kaedah ini. Pelbagai pendekatan, strategi dan bahan cuba
diaplikasikan sejak bermula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Mac tahun
lalu.
Malah, ada guru tampil membuat penyesuaian serta
pengubahsuaian reka bentuk pengajaran dan pembelajaran (PdP) semata-mata untuk
memenuhi keperluan pembelajaran setiap murid dalam konteks sesebuah komuniti
terbabit seperti bandar, luar bandar atau pedalaman.
Bagaimanapun, saban hari pembabitan pelajar pada sesi
pembelajaran di rumah semakin merosot dengan isu motivasi murid terus
diperkatakan.
Kehadiran murid amat memberangsangkan walaupun kekangan
data, akses peranti dan capaian internet terbatas antara faktor penyumbang.
Walaupun terdapat pembelajaran luar talian menerusi modul,
nota edaran mahupun DidikTV KPM dilaksanakan pada peringkat sekolah rendah
hingga menengah, isu keciciran pembelajaran murid mahupun pencapaian
pembelajaran murid masih menjadi tanda tanya.
Senario keciciran ini bukan hanya disebabkan keterbatasan
prasarana digital dan akses komputer, bahkan menjangkaui kecekapan guru untuk
mengendalikan sesi PdPR.
Berbekalkan pengalaman mengendalikan kelas secara fizikal
berkapasiti 35 hingga 45 murid, guru terus mengaplikasikan pendekatan sama
ketika pengendalian sesi pembelajaran dalam talian yang akhirnya menjadi sesi
penerangan, menyalin nota, latihan dalam buku teks atau membaca nota serta
menonton video.
Interaksi ini secara tidak langsung memberi kesan terhadap
minat dan motivasi murid untuk fokus serta kekal mengikuti sesi PdPR.
KPM seharusnya memberi perhatian terhadap kemampuan guru
mengaplikasikan kemahiran berkaitan menerusi beberapa siri latihan berterusan
terancang dan sistematik.
Selain itu, adakah ibu sudah didedahkan dengan tatacara
pengurusan PdPR? Adakah komuniti pembelajaran menyokong sarana ibu bapa sudah
diwujudkan bagi memastikan gerak kerja dan panduan pelaksanaan PdPR difahami
sepenuhnya sedangkan merekalah pihak sangat penting dalam memastikan kelancaran
PdPR?
Mengapa tidak diteliti kerangka pembelajaran komuniti
persekolahan di rumah atau home school sebagai asas untuk menggerakkan sarana
ibu bapa dalam menjayakan PdPR fasa ketiga ini.
Berdasarkan kajian lepas, kejayaan komuniti pembelajaran
persekolahan di rumah dalam memastikan pencapaian pembelajaran anak seiring
dengan perkembangan potensi mereka.
Hari ini, ibu bapa tanpa pengetahuan khusus kepada kurikulum
dan strategi pengajaran digesa untuk membantu guru serta pihak sekolah dalam
membimbing anak tanpa adanya khidmat sokongan kepada mereka untuk mengendalikan
sesi PdPR ini.
Oleh itu, beberapa cadangan wajar diberi perhatian. Pertama,
Manual PdPR 2.0 perlu dikemas kini dan diperincikan merangkumi pelaksanaan PdPR
sistematik dan terancang baik menerusi pembelajaran dalam talian mahupun luar
talian.
Kedua, pembelajaran dalam talian seharusnya memberi fokus
kepada konsep dan prinsip yang perlu disampaikan serta difahami semua murid.
Masa pembelajaran selebihnya adalah untuk lebih memberi fokus kepada penerokaan
pemahaman murid menerusi aktiviti perbincangan, kajian, eksperimen atau sumbang
saran dan pembentangan projek.
Ketiga, tingkatkan kemahiran seni pengajaran pedagogi dalam
talian kepada semua guru. Keempat, dapatkan perkongsian tip daripada guru yang
tular di media sosial bagaimana menarik minat murid untuk fokus dan faham
mengenai isi kandungan dibentangkan.
Kelima, peranan media konvensional seperti akhbar dan
televisyen tidak boleh dinafikan. Televisyen misalnya boleh dicapai di mana
sahaja yang perlu digunakan guru sebagai medium pembelajaran, manakala akhbar
bercetak juga menyedia pelbagai modul sebagai sisipan pembelajaran dihasilkan
guru pakar atau ahli akademik.
Sebenarnya, gabungan media digital dengan kaedah tradisional
mampu menjadi platform penting kepada semua guru untuk melaksanakan PdPR secara
formal dan tidak formal, namun ia memerlukan sokongan pelbagai pihak khususnya
ibu bapa untuk menjayakannya.
https://www.bharian.com.my/kolumnis/2021/06/829593/perbaiki-pelaksanaan-pdpr-20-atasi-isu-keciciran-pelajar
No comments:
Post a Comment