Kita kongsi-kn untuk organisasi kita.
CARA UNTUK MENCUKUPKAN 5 HARI LATIHAN DAN 42 MATA CPD/PPB
1. Pembacaan buku - Dapat jam latihan dan mata CPD
1 buku = 1 hari = 6 jam = 6 mata
4 buah buku (4 hari latihan + 20 mata )
max = 20 mata ppb
2. e-pembelajaran - Dapat mata ppb + jam latihan
1 jam ldp = 1 mata
max - 15 mata
Epsa/portal eguru /AKPK/ webinar/ portal e guru
Webinar dalam splklm sahaja
1 jam kursus = 1 jam ldp = 1 mat a ppb
3. Sumbangan
-Key in sumbangan bg guru yg terlibat dgn koko peringkat ppd/jpn/kpm - 1 sumbangan (5 mata) >>> cth : teknikal sofbol, bola sepak, olahraga (key in sekali je walaupun program berhari2)
-Key in sumbangan bg JU PPDPP / JU JPN / JU KPM
-Key in sumbangan bg AJK PIBG/KEBIRUS/ PETUGAS PRN/ PRU
1 sumbangan = 5 mata
Max-10 mata
4. PLC...Mana2 panitia yg telah menjalankan PLC, ketua mohon key in di dalam splkpm . Pastikan key in IC ahli sekali.
Plc - dpt mata ppb shj
1 PLC = 5 mata
max - 20 mata (4 plc)
5. Pentadbir & Mentor guru baharu boleh key in Bimbingan dan pementoran dlm SPLKPM
B&P - dpt jam ldp + mata ppb
1 jam = 1 mata ppb
0.5 jam = 0.5 mata ppb
6. Taklimat/ceramah/ dialog prestasi dll
Dpt jam ldp + mata ppb
1 jam = 1 jam ldp = 1 mata ppb
max utk taklimat/ ceramah/dialog = 15 mata
7. Bengkel/kursus - dpt jam ldp + mata ppb
1 jam ldp = 1 mata
max mata - 15 mata
8. Inovasi - Dapat mata ppb sahaja
1 inovasi = 10 mata
max - 20 mata
9. Peningkatan akademik - Dapat mata ppb - utk thn semasa ikut sijil
sijil - 4 mata
diploma - 8 mata
degree - 12 mata
sarjana - 16 mata
phd - 20 mata
10. Penyelidikan - Dapat mata ppb sahaja
1 kajian - 10 mata
max - 20 mata ppb
11. Penulisan/pengkaryaan kreatif - Dapat mata ppb shj
penulisan buku - bukan tugas hakiki sekali shj - 20 mata
artikel/jurnal - 10 mata
buletin - 10 mata
penghasilan modul (ciptaan sendiri) - 10 mata
seni kreatif - bukan hakiki ( muzik, visual, fotografi, tari) - 10 mata
12. Lawatan penanda aras dpt jam ldp + mata ppb
1 jam = 1 jam ldp = 1 mata
max - 10 mata
13. Program sangkutan - dpt mata ppb shj
1 program - 5 mata
No comments:
Post a Comment