BIDANG
TUGAS GURU BESAR
- Bertanggungjawab dalam peningkatan Kurikulum dan Kokurikulum serta
memastikan pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian
Pendidikan.
- Bertanggungjawab dalanm hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan
sekolah.
- Mewujudkan hubungan dua hala dengan komuniti dan agensi-agensi luar.
SENARAI TUGAS GURU BESAR
Pengurus Kurikulum —Kerja Ikhtisas
- Menyelia dan mengawal polisi dan objektif sekolah selaras dengan
polisi Kementerian Pendidikan.
- Menentukan sasaran sekolab, merancang peningkatan pengajaran dan
pembelajaran.
- Memastikan guru mengajar berpandukan Sukatan Pelajaran dan Rancangan
Pelajaran rnengjkut peruntukan waktu yang ditetapkan.
- Menentukan kualiti dan kuantiti kerja pelajar serta pemeriksaan buku
pelajar.
- Menentukan polisi-polisi mengenai penilaian dan peperiksaan
dilaksanakan. Data-data analisis peperiksaan digunakan untuk erancangan
dan tindakan susulan.
- Menyelia dan mencerap proses
P& P.
- Memeriksa Buku Rekod Mengajar Guru, Buku Kemajuan Pelajar, Buku
Profil, Buku Kedatangan Pelajar dan Buku Kegiatan Kokurikulum dari masa ke
masa.
- Menentukan dasar tugas pengajaran guru bagi penyediaan jadual waktu.
- Menentukan keberkesanan pengguna
PSS.
- Memastikan panitia matapelajaran melaksanakan strategi dan program
pendidikan dengan berkesan.
- Memastikan polisi untuk aktiviti kokurikulum.
Pembangunan
Diri Pelajar
- Mernastikan pelaksanaan program pembangunan diri pelajar, Kemahiran
Mengurus Diri, Kemahiran Belajar dan Motivasi.
- Menentukan polisi-polisi mengenai pelaksanaan disiplin sekolah.
Pengurusan
dan Pembangunan
- Memastikan pendaftaran kemasukan dan pertukaran pelajar.
- Menyemak Buku Jadual Kedatangan Pelajar.
- Menentukan proses pemberian biasiswa dan bantuan-bantuan lain kepada
pelajar dijalankan dengan adil dan mengikut prosedur yang ditentukan.
- Memastikan Skim Pinjaman Buku Teks dilaksanakan dengan adil dan baik.
- Memastikan polisi peperiksaan awarn dilaksanakan mengikut peraturan.
- Menandatangani surat akuan serta sijil berhenti sekolah.
- Memastikan program-program kesihatan dijalankan dengan sempurna.
- Bertanggungjawab di atas penggantungan dan pembuangan pelajar.
- Mengambil langkah-Iangkah menjaga keselamatan pelajar semasa berada di
sekolah.
- Memastikan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling berfungsi dengan
baik.
Pengurusan
Personal
- Menentukan proses pendaftaran, perlantikan, pengesahan dalam jawatan,
penempatan ke jawatan berpencen dan jenis cuti guru serta sokongan
dilaksanakan.
- Membantu staf sokongan menentukan sasaran kerja dan berbincang dari
masa ke semasa mengenai sasaran dan mutu kerja.
- Menentukan tugasan dan bidang kerja serta menjalankan penyeliaan
sepanjang tahun.
- Mengambil tindakan tatatertib ke atas pegawal yang melanggar Arahan
Perkbidmatan di bawah bidang kuasa
- Menjaga kebajikan pegawai.
Kewangan
- Menentukan anggaran perbelanjaan
tahunan.
- Mengawal dan menynmak pembenan
perkapita, gaji guru dan staf sokongan, rekod akaun, laporan penyata
kewangan dan punca-punca kewangan SUWA,KERAJAAN DAN ASRAMA.
- Memastikan penyediaan penyata akaun sekolah yang belum diaudit dan
dokumen-dokumen sokongan serta membuat tindakan susulan ke atasnya.
- Mengawal stok dan harta benda sekolah.
Kemudahan
Fizikal
- Memastikan keadaan fizikal bangunan, padang dan persekitaran dalam
keadaan baik.
- Mempertingkatkan keceriaan
sekolah.
- Memastikan kemudahan lengkap dan mencukupi serta sentiasa berada dalam
keadaan baik.
- Memastikan perabot sentiasa berada di dalam keadaan baik.
- Mengambil langkah-langkah untuk menjaga keselainatan harta benda
sekolah.
Pembangunan
Organisasi dan Diri
- Merancang dan menyelia aktiviti perkembangan staf seperti kursus
dalaman.
- Menggalakkan percambahan fikiran, perkongsian maklumat, budaya ilmu
serta memberi peluang kepada guru memperkembangkan potensi diri.
- Mengawal “Experiences”
berdasarkan pemerhatian, data dan seliaan serta menggunakan maklumat yang
diperolehi untuk pembangunan “Learning Experiences” pelajar.
- Merancangkan kursus kesedaran dan penyungguhan kendiri guru.
- Menggalakkan guru melibatkan diri dalam aktiviti komuniti.
Pembangunan
Kendiri
- Mempertingkatkan Budaya Membaca
dan Budaya Ilmu.
- Menjalankan kajian bagi kecemerlangan pengurusan seko1ah (R&D).
- Menghasilkan artikel-artikel yang berkaitan bidang iktisas dan
pengurusan.
- Melibatkan diri dengan aktiviti komuniti.
- Memberi sumbangan kepakaran dalam bidang pendidikan kepada yang
memerlukannya.
- Menjadi penasihat PIBG dan Pengerusi Majlis Pemuafakatan Sekolah.
- Menghadiri kursus, seminar dan sebagainya yang dianjurkan oleh
kementerian / Jabatan dan Agensi-agensi Iuar.
- Melibatkan diri secara aktif dalam persatuan yang berkaitan dengan
Profesion Keguruan.
No comments:
Post a Comment